Årets sista tävling 2016 var inte bara en UT-tävling (Uttagningstävling för landslaget 2017) utan också ett SM/RM. Att tävla med modellhelikoptrar är faktiskt en godkänd ”sport”. Nedan kan ni se hur F3C grenen hänger ihop med de svenska förbunden.
Många tävlande anlände redan på fredag förmiddag på Trollhättans Modellflygfält. Det fanns några regnskurar i området (ovanligt) och vindarna ökade i styrka. Många piloter hade stenkoll på prognosen genom SMHI appen och även den norska Yr-appen (som är norsk). Prognosen så inte bra ut, starka vindar men inget regn. Under eftermiddagen hade de flesta piloter anlänt till fältet och tränade för fullt. Vinden uppskattades till ca 7-12ms med en lätt sidvindsriktning bakifrån flightline.
Många bestämde sig för en tidig kväll på fredagen för att de flesta suttit i en bil halva dagen och var trötta efter resan. Vindarna avtog aldrig under natten enligt uppgifter från dom piloter som övernattade i sina husvagnar på fältet! Som tur var fanns alla husvagnar på plats nästa dag och hade inte blåst bort!
Breifing på lördagsmorgonen hölls av tävlingsarrangörerna. Det diskuterades även om ett par flygmanövrar, hur de ska utföras och flygas på bästa sätt. Många piloter uppskattade att vi även fick Presidenten av FAI-Juryn för FAI-F3C att observera tävlingen samt ge sitt råd vid behöv.
Det skulle flygas 4 st omgångar i FAI-F3C och F3C-Sport klassen. Först ut var eliten i FAI-F3C med 8 deltagare. I denna klassen hade vi två nya piloter som tävlade. Mikael från Nyköping har innan flugit F3N och ville försöka sig på F3C. Martin från Vänersborg gjorde en ”comeback” efter många års uppehåll (sist deltog han 2007 och var medlem i Svenska landslaget). Vindarna låg nästan i flightline med en styrka på 7-10ms!
Alla piloter klarade sig igenom första omgången i F3C. Autorotationerna blev minst sagt hårresande för publiken då detta var ett mycket svårt moment. Vinden hjälper naturligtvis till att driva rotorn, men för mycket vind kan även skapa problem att den saktar ner om helikopter har fel attityd. Som tur var så klarade vi oss utan några krascher.
Nästa omgång var det Sport-Piloternas tur att spaka i vindarna. Det fanns totalt 3 deltagare som slogs om 1a platsen. Hovringsmanövrarna blev lika hoppiga som i F3C men det såg mycket kontrollerat ut. Ibland blåste det så mycket så man inte längre hörde modellens motor!
Det flögs totalt 3 omgångar i samtliga klasser under lördagen. Många var minst sagt vindbitna efter lördagen. Arrangörerna hade bokad bord nere i ”downtown Trollhättan” och kvällen avslutades med god mat och dricka. Nästa morgon på söndag skulle n sista flygning göras och därefter prisutdelning. Många kollade hur vädret skulle bli på sina väder-appar. Det kunde bli regn på morgonen, men den starka vinden skulle avta.
Söndagmorgon bjöd på betydligt lugnare väder och vissa piloter var mycket tidigare på plats (de som bodde i husvagn). Det duggade lite och någon lätt skur förekom, men det lyckades genomföras varsin omgång utan problem.
I F3C-Sport var det mycket jämnt i toppen. Med bara ett par normaliseringspoäng emellan så vann Björn Håkansson RM 2016. Johannes tog hem första plats i F3C klassen, något han inte lyckas göra sedan 2009. Tävlingen var avslutades och 2016-års säsong var över. Vi hoppas se många nya ansikten till nästa år! Nedan finns en samling av andra utvalda bilder.