2017 UT2 Karlstad

 

Normalt brukar en modellflygklubb arrangera en tävling på ”hemmaplan”. Men ibland kanske det inte är de optimala fältet att vistas på. Då går det utan problem att låna ett fält av en annan klubb. Man får även låna ett offentligt flygfält/flygplats så länge SMFF får reda på det och ger sitt godkännande. (bra att veta)

   

Kils Modellflygklubb arrangerade UT2 på Grums MFK den 17-18 Juni. Några deltagare anmälde sig redan på torsdagen för ett tjuvträna medans vissa dök upp på fredagen. 

Party i tältet i väntan på bättre väder

Det var spridda skurar på kvällen med några enstaka droppar. Då passade man på att sitta i det fina tältet som arrangörerna hade ställt upp inför tävlingen. Grill fanns också på plats och man skulle ha kunnat påbörja Midsommarafton utan problem! 

En av deltagarnas stjärtrotor-servo betedde sig konstigt under träningsdagen. Efter landning började det ryka ur canopyn! Vad man misstänkte, efter lite felsökning under party-tältet, var att tail-servot gett upp. 

Breifing

På lördagsmorgonen var det den vanliga breifingen där Kils MFK hälsade alla deltagare välkomna. Det fanns 4 st i F3C-Populärklassen samt 5 st i FAI-F3C anmälda. 

Arrangörerna bestämde att Pop-piloterna skulle börja flyga 3 omgångar och därefter F3C. Alla deltagare flög mycket bra med tanke på den begränsande träningstiden några hade gjort innan tävlingen. Vissa hade inte tränat alls! Hatten av till dom för dom fina flygningarna! Tyvärr inträffade några olyckor under Pop-flygningarna. Men humöret var ändå uppe i topp bland deltagarna!

Laddstationen

Under lunchpausen hade en del publik samlats. Arrangörerna frågade Martin och Johannes och de kunde tänka sig flyga lite 3d. Martin hade en JR Forza 700 och Johannes flög en JR E6-550. Någon smack-down blev det inte! Men publiken uppskattade showen.

Grillning

F3C drog igång efter en lunchpausen och det bjöds på vackra, spännande flygningar. Många hade problem att landa i mitten under autorotationen vilket måste ha varit den manöver där alla åskådare tystnar och håller andan. Kommer helikopter ner? Bladen snurrar nästan inte? Vilken hög fart helikoptern har? Den skiftande vinden var nästan helt stilla under vissa tider och det var ca 28 grader varmt. För den som autoroterar vet att detta medför sina svårigheter (gäller även fullskala) då luftmolekylerna är längre ifrån varandra och ger ”mindre” densitet och lyftkraft. Alla maskiner klarade sig denna gången i alla fall.

I väntan på maten

På lördagskvällen hade arrangörerna bokat bord inne på en restaurang i Karlstad med uteservering. Här pratades det helikopter hela kvällen och alla hade mycket trevligt! 

Martins heli

Söndagen erbjöd också bra väder med sol och lätta vindar.  Populärklassen fick flyga en avgörande 4:e omgång. I F3C flög top 3 piloterna 2 st F-omgångar vilket var första gången på väldigt länge som det har gjorts. Både domarna och piloter tyckte detta var roligt att se. 

Vi tackar Kil MFK för att bra arrangemang och hoppas på  fler tävlingar där nästa år.  En kort film från prisutdelningen finns nedan.