Årets andra tävling arrangerades av Kils Modellflygklubb. Eftersom klubben kände att deras fält inte var helt perfekt för F3C så lånade Grums MFK ut deras fält till sina ”grannar”. Det är verkligen trevligt att klubbar hjälper varandra!
Några deltagare kom vid lunchtid på fredag för att värma upp och träna. Vädret var redan nu helt fantastiskt med en blå himmel, sol och svaga vindar. F3C-rutorna höll arrangören/deltagare Anders på att måla. Den vita målarfärgen hade en speciell doft som några uppmärksammade, vilket visade sig vara utgången färg. Linjerna blev dock perfekta efter härdning!
Fredagen gick som väntat. Det hovrades och flögs nästa hela eftermiddagen utan några större problem. Thomas som tävlar i populär hade lite små bekymmer med att ställa in sitt nya gyro. Tyvärr hade han inte med sig programmet i datorn där man kan finjustera alla värden. Efter att några andra piloter provhovrade maskinen kunde man konstatera att gyrot inte var användbart vid det tillfället. Thomas beslutade då att byta ut gyrot från en annan helikopter, vilket fungerade utmärkt.
Solen och den varma luften fick även några motorer att gå lite ojämnt. Tords YS91:a rök väldigt dåligt och hade inte fullkraft under flygning. Eftersom många andra hade samma motor så kopierades deras nål-inställningar som fick röken att flöda jämnt över flygfältet. Vid kvällstid var alla nöjda och åkte till hotellet/husvagnen för att vila upp sig inför tävlingsdagen.
På lördagsmorgon befann sig 18 startande piloter på plats för att tävla i Populär, Sport och F3C. Vädret var vid denna tidpunkt lika bra (om inte bättre) än fredagen och det såg ut att bli mycket varmt. Arrangörerna monterade parasoller vid varje domarstol samt lite dryck och bullar till domarna vilket var väldigt snällt av dem. Klockan 0900 välkomnande arrangören alla till tävlingen och sedan gavs en briefing från tävlingsledaren Carl-Otto.
Deltagarna i Populär, totalt 9 st, tävlade om en bra placering. Alla kämpade hårt och presterade väldigt bra. Lite nervöst blev det för några under landningen men alla helikoptrar kom ner hela och fina. I Sportprogrammet fanns 4 piloter som flög väldigt jämnt. Det är inte ofta som domarpoängen är så lika. En omgång hade två piloter 157 poäng och de andra två hade 158! F3C deltagarna flög som vanligt. Det såg dock ut som Krister och John hade en intern tävling mellan varandra om vem som hade snabbast helikopter och flög den största manövern. Väldigt vackra blev flygningarna i alla fall!
På söndag flög alla en sista omgång. En deltagare kraschade tyvärr på morgonen innan tävlingen började och fick ställa in sin sista omgång. Populär-deltagarna imponerade som vanligt med tanke på hur lite en del tränar. Att hovra över en flagga är inte lättare i någon av klasserna! I Sporten växte nerverna för några och poängen splittrades från de föregående jämna poängen. Alla maskiner landade hela efter sista omgången och det blev en kort lunch innan F3C piloterna skulle flyga C-programmet som final. F3C finalen brukar alltid vara spännande för att det händer väldigt mycket på en och samma gång. Ingen av piloterna flyger ”C” manövrarna på rutin och väldigt spännande blev det. F3C-killarna verkade vara lyckliga att deras maskiner var i ett stycke efter omgången.
Efter tävlingens slut blev det en trevlig prisutdelning och vid 15 tiden började alla packa bilarna för att åka hem igen. För att vara första gången som Kils MFK arrangerar en tävling hade man kanske förväntat sig att allt skulle gå problemfritt, men så var inte fallet och klubben bevisade att de kan driva en F3C tävling på högsta nivå. Resultaten från tävlingen finns på www.f3c.se.