Gränscupen är en tävling som började för 31 år sedan. Det är en skandinavisk tävling i F3C med en vandringspokal som första pris. Man kan tydligt se alla vinnarnas namn ingraverad i pokalen samt årtal. Att vinna Gränscupen är lika prestige som att bli Svensk Mästare och ta hem guldmedaljen.
I år arrangerade Bergen MFK, Oslo MKF samt Elverum MFK Gränskuppen den 7-8 Maj. Fältet låg ca 10km utanför Elverum på Starmoen Flygplats. Man flög parallellt med den riktiga landningsbanan där det flögs otroligt många segelflygplan (fullskala)! Vi kunde åskåda båda bogsering samt med vinsch. Vid två tillfällen gick linan (vinsch) av och piloten landade utan problem.
Många piloter hade en lång reseväg och började redan på torsdagen att köra mot Elverum. Team Finland, Juho Heikkilä och Ari Holmström befann sig på färjan från andra sidan Östersjön när vi i Stockholm begav oss av. Resorna till fältet är alltid roliga-det pratas mycket om R/C helikoptrar och F3C i bilen. Färden upp gick mycket fort! Många av oss befann sig redan på plats torsdag eftermiddag. Under fredagen var gott som alla piloter ute och tränade på fältet inför den kommande tävling morgonen därpå.
Vädret kunde inte bli bättre. Det vad ca 22 grader i luften med sol hela dagen. Vinden blåste i ryggen på oss (sidvind) , och den varierade i riktning ca 60 grader. Men det kan inte varit mer än 1-3 m/s. Tävlingen startade kl 10:00 med en kort briefing från arrangörerna som hälsade oss varmt välkomna. Presidenten för FAI juryn (och en av tävlingens domare), Dag Eckhoff, passade även på att informera om en regeländring. Det gällde hur en domare skall bedöma Auto-Rotationer. Det var inget vi piloter behövde bry oss om-vi måste ändå flyga vårt bästa!
Startlistorna var redan bestämda. Det fanns 10 tävlande i F3C och 2 tävlande i Sport. Vi skulle flyga 4 omgångar och efter varje omgång roterades startordningen runt. Dagen började med dramatik när en av Sport piloterna fick otur i sin Auto m. 180 graders sväng! Helikoptern hade nästan inget varv kvar vid landning och den 3-bladige modellen välte! Han fick mycket snabbt support utav en av topp-piloterna, Krister Thorstensson, från det svenska landslaget i F3C. Lite nya länkar och justeringar var allt som behövdes och den flög igen! Alla var mycket glada!
Resten av lördagen flöt på utan någon dramatik. Det märktes att många piloter hade tränat inför tävlingen och vad mycket glada att modellerna fungerade bra. Ari Holmström från Finland ledde efter 2 omgångar vilket inte var så konstigt. Både Ulf och Björn i Sporten presterar mycket bra med tankte på att programmet blivit lite svårare. Dom utför manövrar som fanns i F3C för några år sedan.
Man ser även att norrmännen är mycket värda att titta på och det märks vilken erfarenhet de har av att tävla och ha roligt. Ari är en mycket duktig flygare som nämligen har tagit en 2:a plats på EM i F3C 2010! Något hände i 3:e omgången och Johannes Melén fick till en kanonflygning med några poäng högre än Ari.
Söndagens 4:e omgång blev lika spännande och Johannes tog hem en 1000-poängare ännu en gång! När två piloter båda har vunnit 2/4 omgångar så räknas den 3:e sämsta omgången för att utse en vinnare. Ari vann respektabelt Gränscupen 2016!
På F3C tävlingar spenderas inte all tid åt att tävla. Det finns många chanser att hjälpa varandra och testa olika helikoptrar. Det byts erfarenheter samt nya tips och idéer. Att delta på en tävlingar är det ingen som ångrar!
Idag tävlas det med många olika typer av helikoptrar. SAB har fått en fäste i F3C och inte enbart i 3D. Man kan i princip använda vad som helst idag-med några justeringar.
Detta året arrangerar Polen Europamästerskapen i F3C/F3N. Åskådare som vill följa med och titta är mycket välkomna att höra av sig om de vill följa med och stötta laget.
…och Juho får testa en Sylphide EX
Vi ser fram emot att fler deltar till nästa års Gränskupp 2017. Den arrangerar troligen i Sverige, men håll utkik på hemsidan och Facebook för uppdateringar. Har ni frågor om hur man börjar tävla i F3C så är ni välkomna att höra av er!