På tävlingen

Briefing

 

Alla piloter, domare och arrangörer samlas för en briefing innan tävlingen börjar. Arrangören välkomnar alla deltagare och tävlingsledaren får säga sitt. Det pratas om bl.a väderprognoser, tävlingsplatsen, startordningen och vilken klass som börjar.

 

 

 

Referensflygning

 

Innan tävlingen börjar officiellt, kommer en referensflygning göras i samtliga klasser. Detta är endast för domarnas skull så att de kan ”värma upp”. Flygningarna görs av 3 frivilliga piloter och efteråt diskuterar domarna sina åsikter om varje flygning. Detta är för att de skall kunna ge en jämn bedömning och se till att ingen avviker i sina åsikter och poängsättningar.

 

 

Depå

 

Den mentala träningen kanske redan började veckan innan du anlände till själva tävlingen. Dina nerver kommer i alla fall komma igång i depån. Här är det viktigt att all din utrustning fungerar. Dina rutiner med tankning, skruva på rotorbladen, kolla laddningen o.s.v. börjar nu verka. Ett tips är att inte ändra på dessa rutiner bara för att du skall tävla-gör som du alltid gjort.

 

 

Readyboxen

 

Nu är det snart erna tur att flyga. Det finns en utsedd plats för den tävlande att kunna starta sin maskin i lugn och ro. I Ready Boxen får man endast hovra med helikoptern i ögonhöjd och göra en halv piruett. Man får inte ”träna” i Ready boxen, därför är en hel 360 graders piruett ej tillåtet. Den tävlande har rätt till 5 minuter innan start att befinna sig i ready boxen och pilotens Caller/mekaniker får också vistas här.

 

Caller/mekanikern

 

Vid en tävling har varje pilot en ”caller” (läsare). Callern får även agera som en mekaniker åt piloten i ready boxen. Hela syftet med en caller är att hjälpa piloten komma ihåg alla manövrar samt att berätta för domarna när en manöver börjar och slutar.

Ett exempel visas på bilden nedan när callern skall presentera manövern samt kalla ut manövers början och slut.

 

 

 

 

Tävlingsrutan

 

När man väl har gått ifrån ready boxen finns det ingen återvändo. Tävlingsomgången blir diskvalificerad om motorn stannar eller om piloten eller caller rör maskinen. När helikoptern står på sin plats i hovringsrutans centrum, ställer sig piloten och caller i pilotrutan framför de 5 domarna. I hovringsrutan utför den tävlande 2 st. hovringsmanövrar och sedan 5-7 flygmanövrar (beroende på flygprogram).

 

Resultaten

Efter din flygning kommer resultaten och nuvarande ställning visas. Vid denna plats brukar man höra kommentarer som: ”Fick jag inte mer poäng!?”, ”Det blåste så mycket!”, ”Jag måste flyga bättre nästa omgång”.  Allt är ju mycket roligt vilken ni kommer förstå när ni tävlar första gången!

result